מאחורי המספרים: מה משפיע על מחירי הרכב ?
מאחורי המספרים: מה משפיע על מחירי הרכב ?
עונתיות, נתוני מאקרו-כלכלה, מיסים, מבצעים וכמובן יכולת המיקוח שלכם ישפיעו כולם ביחד על המחיר שתשלמו גם על רכב חדש וגם על רכב משומש. רוצים לדעת מה זה אומר? הנה כל הפרטים
רובנו טועים לחשוב שעלות הרכב נקבעת רק לפי המוניטין של היצרן. אז נכון שרכבים מבוקשים יעלו יותר ושיש גם השפעה למפרט, לשנתון ולאבזור, אבל מאחורי הקלעים ישנם גורמים לא פחות משמעותיים.
הנה למשל כמה פרמטרים שהשפעתם הרבה לא תמיד נלקחת בחשבון כשחושבים על מחירי הרכבים בארץ:
עונתיות
בחודש ינואר של כל שנה מתחלפת שורת "שנת העלייה על הכביש" ברישיון הרכב. לשינוי הזה יש השפעה על המחיר ועל הביקוש, מה שגורם להאטה זמנית ונסיבתית שמתרחשת לקראת סופה של כל שנה.
התוצאה היא עונתיות שמשפיעה על מחירי הרכבים. פרמטר זה לא ייחודי לישראל: לשם השוואה, בארצות הברית מכירות הרכב יורדות בדצמבר עד פברואר בגלל החגים, בעוד באירופה תהליך דומה מתרחש בגלל החורף.
מאקרו-כלכלה: ריביות ושערי מט"ח
מחירי הרכבים בארץ מושפעים משני גורמים משמעותיים נוספים – מט"ח וריבית.
נגיד בנק ישראל מכריז על ריבית בנק ישראל בסוף כל חודש והיא מהווה חלק בלתי נפרד מריבית הפריים. אם ריבית בנק ישראל ירדה, ריבית הפריים תרד והמשמעות היא ש"מחיר הכסף" יהיה זול יותר.
כשהכסף זול, יותר אנשים נוטים לקחת יותר הלוואות ובהיקפים יותר גדולים וכתוצאה מכך גם היקף רכישות הרכבים עולה, וכשהביקוש עולה גם המחירים עולים.
בנוסף, שער המט"ח משפיע על הרווחיות והתחרות בשוק הרכב. כאשר היורו יורד, עלויות המכס זולות יותר עבור היבואן – מה שאמור להיות מתורגם להוזלה של הרכב.
מיסים
בישראל המס על רכבים הוא גבוה יחסית. עם זאת, ישנן יוזמות שונות להפחתת שיעור המס ונותר להמתין ולראות מה תהיה ההשפעה שלהם.
מבצעים וימי מכירות
לקראת כל סוף שנה מנסים יבואנים לנקות את המדפים עם הנחות, מבצעים והטבות על רכבים למכירה. גם אם אתם מתעניינים ברכבים יד שנייה, בהחלט ייתכן והמחיר שלהם יושפע מהתערבות היבואנים בשוק ומהמגמה שאותה הם בוחרים להוביל עבור כל השאר.
במילים אחרות, ימי מכירות לרכבים חדשים משפיעים גם על שוק הרכבים המשומשים (יד 2 לרכב, יד 3 לרכב וכו'). כאשר יבואנים גדולים יוצאים בפרסום על מבצעים, סוכנויות רכב נדרשות ליישר קו. במקרים כאלה, הרווח כולו שלכם.
.
יכולת המיקוח
כידוע, בישראל פעמים רבות יכולת המיקוח של הלקוח היא גורם משמעותי המשפיע על מחיר המכירה, בשילוב עם מידת ה"לחץ" של המוכר למכור את הרכב.
ישנן מספר שיטות בדוקות להתמודד עם מוכרים עקשנים ולבצע מיקוח איכותי ככל הניתן:
מומלץ להגיע למעמד המכירה עם התלבטות מצומצמת ככל שאפשר (לדוגמה – 2 דגמים בלבד ביניהם מתלבטים) ולהיות בקיאים בפרטי הרכבים הרצויים – הצגת ידע במעמד המכירה מול המוכר מפחיתה מעמדת הכוח של המוכר על הרוכש ויוצרת תחושת שוויון במשא ומתן, וכמובן ששווה לצרף חבר או בן משפחה כדי לרתום עוד זוג עיניים ואוזניים למאמץ.
ישנם גם כלים חכמים העוזרים לבצע כיום את הסינון, הצגת הנתונים וביצוע מיקוח מול המוכר. Carwiz היא מערכת כזו, שכבר מבצעת עבור הרוכש את שלב ההתאמה, הבירור ואפילו מסייעת לרוכש לקבל הצעה משופרת מראש.
איך זה עובד? משתמשים בעוזר החכם של Carwiz כדי לסמן רכבים מתאימים ומקבלים הצעות אישיות משופרות מסוכנויות רכב על הרכבים שנבחרו. כך ניתן גם "לבחון את השטח" ולהבין מי מהסוכנויות מוכנה להעניק את המחיר הטוב ביותר ולקבוע פגישה בסוכנות הרלוונטית. כמובן, גם המחיר הזה אינו המחיר הסופי ויתכן שתצליחו לשפר אותו עוד יותר בהיותכם בסוכנות.
לסיכום, ענף הרכב דינאמי מכפי שנהוג לחשוב והמחירים מושפעים מגורמים שונים ומגוונים. אצל אנשים שמתעניינים ברכב משומש, ההמלצה העיקרית היא להישאר עם אצבע על הדופק ולפנות אל הסוכנויות המובילות בדרך ובזמן הנכונים.
* אין בפרסום הכתבה משום המלצה, חוות דעת, הבעת דעה או מתן עצה מצד קארוויז, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי. כל החלטה בדבר השימוש בתכנים ובמידע תיעשה על אחריותך בלבד ומומלץ ללוות אותה בייעוץ מקצועי פרטני.