עמדת טעינה לרכב חשמלי
עמדת טעינה לרכב חשמלי
כל שיחה, דיון או התלבטות האם כדאי לעבור כבר עכשיו לרכב חשמלי מהר מאוד מגיעה לשאלה הקבועה 'אבל איך תגיע לאילת?' האמת היא שהתשובה לזה תפתיע מאוד. התשובה היא 'בלי בעיה'.
מאת: אריק רז
כל שיחה, דיון או התלבטות האם כדאי לעבור כבר עכשיו לרכב חשמלי מהר מאוד מגיעה לשאלה הקבועה 'אבל איך תגיע לאילת?'. האמת היא שהתשובה לזה תפתיע מאוד. התשובה היא 'בלי בעיה'.
חוק חשוב לנוהג ברכב חשמלי, נדרשת מעט יותר מחשבה ותכנון של הנסיעה. רכב חשמלי שונה מרכב עם מנוע דיזל או בנזין. השימוש הנכון והזול ברכב חשמלי הוא באמצעות טעינה בבית. עם זאת, בהחלט יהיו מקרים בהם נצא לחופשה משפחתית, עם הרכב החשמלי, או סתם נרצה לטייל ליעד מרוחק ובכזה מקרה, גם אם נצא מהבית עם טעינה מלאה של 100%, ייתכן ונידרש להיעזר בטעינה מעמדה ציבורית.
עמדות טעינה ציבוריות הן עמדות שהתקינו חברות פרטיות, בתחנות דלק, במרכזי קניות ועוד, והן מאפשרות לרכב מזדמן להגיע, להתחבר לעמדת הטעינה, ולטעון את סוללת הרכב.
מורה נבוכים לעמדות טעינה ציבוריות
בעמדות הציבוריות אנחנו מבחינים בין שני סוגי עמדות – עמדות AC ועמדות DC.
עמדות איטיות AC (זרם חילופין)
הן עמדות בהן קצב הטעינה איטי ודומה לטעינה ביתית. הן מתאימות לשימוש כאשר אנחנו מגיעים למקום בו אנחנו שוהים כמה שעות כמו קניון, או ללילה בבית מלון.
עמדות מהירות DC (זרם ישיר)
הן עמדות מהירות, וקצב הטעינה בהן גבוה משמעותית מעמדות AC. גם עלות הקמתן גבוהה משמעותית, והן מצריכות מהחברה שהתקינה גם חיבור מיוחד לחברת החשמל. היתרון בעמדות DC הוא שבפרק זמן קצר, כזה שאנחנו יכולים לשתות קפה בבית הקפה הסמוך, הרכב ייטען מספיק על מנת שנוכל להגיע בקלות ליעד.
אז מה ההבדל בין תדלוק בתחנת דלק לבין טעינה בחשמל? הבדל גדול!
בעת תדלוק בתחנת דלק, לרוב נמלא מיכל מלא ונצא לדרכנו. עכשיו דמיינו שיש לכם תחנת דלק פרטית בבית, בה הדלק עולה שליש ממה שהוא עולה בתחנת הדלק הרגילה. במצב כזה אתם לא תמלאו מיכל דלק מלא בתחנת הדלק, אלא רק כמה ליטרים שיספיקו לכם להגיע הביתה ואז תתדלקו בתחנה הביתית. זה בדיוק המצב עם עמדות טעינה ציבוריות.
עלות החשמל של עמדות טעינה ציבוריות גבוהה משמעותית מעלות החשמל הביתי (0.62 ₪ לקוט"ש בצריכה ביתית, לעומת בין 1.5 ₪ ל 2.5 ₪ לקוט"ש בעמדה ציבורית) אנחנו נטעין את הרכב רק כדי שנוכל להגיע הביתה ללא קושי, ואת עיקר הטעינה נעשה בבית.
נניח לשם הדוגמה שאתם עם רכב חשמלי בעל סוללה בקיבולת 70Kw. אתם בחיפה וצריכים להגיע לבית בראשון לציון, ונותרו בסוללה בדיוק 20% כלומר כ 14Kw, גבולי מאוד עבורכם.
נכנסתם לעמדה מהירה, ואתם מטעינים את הרכב עד שהסוללה תגיע ל 80%. כדי שתגיעו ל 80% אתם נדרשים ל 42Kw שעלותם כ 100 ₪. הדבר הנכון הוא לטעון קצת, נניח עד 40%, כלומר עוד 14Kw שיעלו לכם כ 35 שקלים, להגיע הביתה ואז להטעין מהעמדה הביתית את ההפרש.
ההפרש עד 80% יעלה לכם רק 17 שקלים. כלומר במקום להוציא 100 ₪, הוצאתם 52 ₪ בלבד, והגעתם הביתה ללא חשש. עכשיו תכפילו את זה בהתאם לאופי הנסיעות שלכם, והחסכון יכול להגיע למאות שקלים בחודש.
ככלל אצבע, עלות החשמל לאותו המרחק לעומת רכב בנזין או דיזל יכול להגיע עד כדי שישית מעלות הבנזין! זה כמובן משתנה בהתאם למחירי החשמל ומחירי הדלקים, אבל גם אם תניחו שהעלות היא חמישית בלבד, או רבע – עדיין מדובר בחסכון של אלפי שקלים לשנה.
עמדות טעינה ציבוריות פרוסות כבר היום מדן ועד אילת. יש עמדות איטיות ויש עמדות מהירות. יש מגוון חברות שפורסות רשת של עמדות טעינה לרווחת הציבור, והן עוזרות לכם לא להיתקע ללא חשמל לעולם. רשת העמדות הציבוריות מתפתחת וגדלה, וכמעט מדי יום מודיעה חברה על פתיחת עמדות נוספות במיקומים שונים ברחבי הארץ.
מתלבט בין רכבים חשמליים? יש לקחת בחשבון את יכולת הטעינה של הרכב!
כשאנחנו בוחרים רכב חשמלי, שיקול חשוב שיש לקחת בחשבון הוא יכולת הטעינה של הרכב.
יותר ממה שעמדת הטעינה יכולה לספק, חשוב מה הרכב יכול לקבל, ולכל רכב יש יכולת טעינה שונה. במפרטים הטכניים של כלי הרכב השונים, תוכלו למצוא מידע על יכולת הטעינה של הרכב, ויוצגו נתוני טעינה AC ו DC.
כאן יכולים להיות הבדלים גדולים שיפגמו בשימושיות הרכב:
• רכב חשמלי שבטעינה ביתית (AC) יכול לקבל עד 6.0 Kw או 7.0 Kw המשמעות היא שטעינה ביתית תיקח לנו שעות ארוכות. סוללה בקיבולת של 70Kwh תיטען בכזה מקרה בכעשר שעות ארוכות, וגם אם לא נגיע על סוללה ריקה לחלוטין, עדיין זמן הטעינה יהיה ארוך. אם אנחנו מכירים את המגבלה וחיים איתה בשלום – אז הרכב ראוי, אחרת – אל תסתפקו ברכב שבטעינה ביתית יכול לקבל פחות מ 10Kw.
• חשוב להכיר, גם בטעינה בעמדות מהירות DC קיימים הבדלים בין המכוניות השונות. יש מכוניות שיכולות לקבל עד 90Kw ויש דגמים כמו דגמי איוניק 5 שיכולים לקבל טעינה מהירה עד 350Kw. המשמעות בפועל היא שכשתעשו הפסקה לטעינת הרכב, עד שהוא יגיע ל 80% טעינה, האם להזמין אספרסו עם עוגיה או ארוחה של שלוש מנות.
לסיכום? תכנון, תכנון, תכנון
לסיכום, השימוש ברכב חשמלי הוא חוויה נפלאה. החסכון בהוצאות בהשוואה לתדלוק בבנזין או בסולר הוא עצום. הוא מצריך מעט יותר תכנון כאשר עושים נסיעות ארוכות. כבר היום אין שום מניעה או מגבלה לנסוע עם רכב חשמלי לכל נקודה ברחבי המדינה, ורשת עמדות הטעינה הציבוריות מספקת כל צורך ושימוש.
אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים.
קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד.
מספר רישיון 54414