האם כדאי לקנות רכב חשמלי ?
האם כדאי לקנות רכב חשמלי ?
רכבים חשמליים הם הדיבור החם בשנים האחרונות בתחום הרכב, בואו לגלות מה קורה בארץ ובעולם, האם כדאי לקנות רכב חדש או ישן וכמובן כמה זה יכול לעלות לכם – כל התשובות בכתבה.
בין אם אתם חובבי רכב ובין אם לא, מרבית הסיכויים שנחשפתם בשנה האחרונה לעולם כלי הרכב החשמליים. חבר שקנה וקיבל, בן משפחה שרכש ונמצא ברשימת המתנה כזו או אחרת, שכן שמספר לכם כמה הוא חוסך, או שפגשתם אותם על הכביש, מה שבטוח הוא שלא ניתן עוד להתחמק מהסגמנט הלוהט ביותר בענף הרכב – רכבים חשמליים.
רגע לפני שניכנס לעולם הרכבים החשמליים כדאי להבין מה זה בכלל רכב חשמלי. נתחיל מהבסיס. רכב רגיל, כזה שמרביתנו מחזיקים הוא רכב בו מותקן מנוע שנקרא מנוע בעירה פנימי. הרכב יכול להיות בעל מנוע בנזין או דיזל, אבל הרעיון זהה. באמצעות שריפת דלק נוצר חום, החום יוצר לחץ, הלחץ מניע בוכנה ההופכת את האירוע כולו לתנועה מכאנית. לא כל כך מסובך, ועובד לא רע כבר הרבה שנים. הבעיה היא שצריך דלק, היעילות אינה גבוהה, ושריפת הדלק פולטת מזהמים לאוויר האטמוספירה שמזיקים לכולנו.
השונה והדומה
בדומה לרכב רגיל, רכב עם מנוע חשמלי מייצר את אותה תנועה מכאנית שאנחנו צריכים להנעת הרכב, רק שבשונה מרכב רגיל, הפעולה נעשית באמצעות חשמל, והיא נחשבת לפשוטה משמעותית ממנוע בעירה פנימי. ייצור החשמל מבוצע במרוכז על ידי תחנות כוח, כך שהוא יותר נקי והרבה יותר יעיל. ואם חשבתם שמדובר בהמצאה חדשה, רכב עם מנוע חשמלי הוא למעשה המצאה שכבר קיימת למעלה מ- 100 שנה!
מה קורה בישראל ובעולם?
אם באירופה, בעיקר במדינות צפון אירופה המעבר לכלי רכב חשמליים הוא תהליך שהחל בשנים האחרונות, שנת 2022 תיזכר בענף הרכב בישראל כשנה בה התקיימה מגמת עליה בביקושים ברכבים החשמליים בקרב הצרכן הישראלי, דבר שגרם לתוספת של למעלה מ- 10% מסך מכירות כלי הרכב בישראל.
קצת נתונים:
· סיכומי שנת 2022 מצביעים כי היא הסתיימה עם כלא פחות מ- 278,000 כלי רכב חדשים שעלו על כבישי ישראל מתוכם כמעט 29,000 היו חשמליים (ע"פ נתוני משרד הרישוי)
· 1 מתוך עשרה כלי רכב הוא חשמלי
· ההערכות הן שכמות הרכבים החשמליים הנוסעים בישראל היום נע בין 40,000 ל- 50,000
אם ננטרל את ציי הרכב והליסינג שעדיין לא נכנסו עם כל כובד משקלם לתחום החשמלי, הרי המספרים מרשימים עוד יותר, כאשר אנחנו מדברים על שנת מחסור חמורה בכלי רכב. אנחנו לא חריגים בהיבט הזה, ואם שמעתם על מחסור בכלי רכב בשנתיים האחרונות, כלי הרכב החשמליים 'מככבים' ברשימות ההמתנה הארוכות של היבואנים.
בתחילת 2023 עלה המס על כלי רכב חשמליים מ 10% ל 20%. עליית המס שהייתה צפויה וידועה כחלק ממתווה ארוך טווח, הביאה לייקור הדגמים החשמליים ולצרכנים שפתחו הזמנות במספר חברות, והמתינו לראות מה יגיע קודם. ישנם לא מעט צרכנים זריזים שקיבלו אליהם את המכוניות שהם הזמינו, ועתה הם מנסים למכור אותן. זה המקום שלנו לבחון כל עסקה מנקודת המבט הפרטית, ולחשוב את העסקה טובה לנו ולא אם היא טובה למוכר.
עוד קרה בתחילת 2023 שטסלה טרפה את הקלפים החשמליים, כאשר הודיעה על הוזלה של דגמי החברה בעשרות אלפי שקלים. מהלך זה הכריח את מוכרי המכוניות המשומשות להתאים את המחירים שהם מבקשים אל מול האלטרנטיבה של רכישת טסלה חדשה.
חדש או יד 2?
בשוק הישראלי נמכרות מכוניות חשמליות בכל הגדלים, ובכל התקציבים. החל מהמכוניות הזולות ביותר כמו הליפמוטור החשמלית, דרך רכבים עירוניים מדליקים כמו פיאט 500 חשמלית, ג'יפונים לא גדולים כמו MG, יונדאי קונה ודומיהם, ג'יפונים גדולים יותר דוגמת אייווייז או סקייוול, ועד המובילות בשוק כמו האיוניק 5 או הסקודה אניאק. אי אפשר לדבר על כלי רכב חשמליים ללא סגמנט הפרימיום בו טסלה שולטת עם מבחר דגמים ומערכת שיווק מקורית ובבעלות היצרנית, דגמי חשמל של פולסטאר, אודי ומרצדס ועוד. לכל כיס – רכב חשמלי משלו.
כדאי לדעת שאם אתם רוצים רכב חשמלי, דעו כי לא חייבים לקנות אחד כזה חדש.
כלי רכב חשמליים נמכרים כאן כבר מספר שנים ומתפתח בהם שוק יד שניה ערני ופעיל. כמה דוגמאות מעולם זה אפשר לראות דרך רנו זואי יד שניה שנמכרת במחירים מעולים ביחס לתמורה, ניסן ליף המצוינת שווקה כאן בשנים שעברו, יונדאי איוניק (אותו דגם שדומה ליונדאי איוניק ההיברידית האהובה, אל תתבלבלו עם האיוניק 5) שווקה כאן עם דגם כל חשמלי משובח, וחלוצת החשמליות להמונים הג'יפון MG ZS EV שהייתה לרגע קצר גם החשמלית הנמכרת ביותר בארץ בזכות הציבור שהפנים את יתרונותיה.
כל אלו נמכרים כעת בשוק היד השנייה, חלקם עם ק"מ נמוך למדי, והם בהחלט מהווים אלטרנטיבה ראויה לרכישה חדשה. כלי רכב חשמליים יד שניה ניתן למצוא במגרשים השונים, וגם באפליקציות החיפוש דוגמת CARWIZ עם אפשרות לחיתוכים שונים לפי גודל ותקציב. את הרכב החשמלי יש לבחון כמו כל רכב משומש שאנחנו רוכשים, עם דגש על מצב הסוללה והטווח בו ניתן לנסוע איתו ,תקינותו וכמובן אחראיות היצרן עליו.
ירוק יותר
ההתפתחות הטכנולוגית של העשורים האחרונים, יכולת המחשוב ויצירת מארזי סוללות מתקדמים, יחד עם רגולציה מערבית מחמירה בכל הקשור לפליטות חלקיקים משריפת דלקים, דוחפים את כל תעשיית הרכב לעבור לייצור כלי רכב בעלי הנעה חשמלית. במקביל ממשלות במערב מעודדות מעבר לכלי רכב חשמליים באמצעות הנחות במיסוי או סבסוד רכישה.
כמה זה עולה לנו?
למרות שנדמה שהשיח בנושא כלי הרכב החשמליים הוא חדש, נזכיר כי ישראל היא חלוצה בתחום, עם מיזם 'בטר פלייס' שכשל לפני למעלה מעשור אבל יצר מודעות בתחום. הנהג הישראלי עושה חשבון פשוט כאשר ליטר בנזין או סולר עולה כ- 7 ₪, ואילו קוט"ש חשמל בצריכה ביתית עולה היום 62 אגורות, התוצאה היא שאותו מרחק של נסיעה, עלות החשמל תהיה בסביבות חמישית (כן, 20% בלבד) מעלות הבנזין לאותו ק"מ. אם תשוו את סגמנט הג'יפונים האהוב הפער הוא אף גדול יותר, ורק השוואה מול רכב היברידי תביא את עלות החשמל לכדי רבע מעלות הבנזין.
לסיכום
צרכן בשוק הרכב הישראלי ב- 2023 לא יכול להתעלם מהרכבים החשמליים. זה לא טרנד חולף שהחל וייחלש. הרכבים החשמליים נכנסו חזק מאוד לשוק הישראלי בשנת 2022, ומהנתונים המסתמנים בתחילת 2023 המגמה עוד תתחזק.
בניגוד לדעה הרווחת, השוק החשמלי אינו רק שוק של מכוניות חדשות, וניתן למצוא בו היום מכוניות חשמליות משומשות בכל התקציבים ובכל הגדלים. ככל שהצרכן יקדים לרכוש רכב חשמלי ולהשתמש בו, ככה הוא יגדיל את החסכון העצום שניתן ליהנות ממנו. עכשיו מה שלנו נותר לנו הוא לאחל לכם נסיעות טובות, וכמובן לתת תזכורת למי שיש רכב חשמלי לא לשכוח להטעין את הבטרייה בעמדת הטעינה הביתית או באחת מתחנות הטעינה הפרוסות בארץ.
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש על ידי הלקוח.
מספר רישיון 54414.